maandag 14 december 2009

10 jaar Omega?


Voor mijn maandelijkse column in InformatieProfessional had ik in het kader van wat jubilea ook weer eens een 15 jaar oude Dutch Home Page van stal gehaald. Die was niet meer in echt digitale vorm te vinden op internet (bij de way-back-machine of elders). Als afbeelding uit de NRC geknipt, had ik die nog wel op papier en dat vervolgens weer gescand. Voor de grap had ik daar ook een link naar de UBU website anno 1996 in verwerkt, die ik uit de Way-back-machine gecopieerd had en waar je ook nog wat in kunt doorlinken.


Wat daarin helaas ontbrak was de fraaie zoekmachine die was ontwikkeld door Theo van Veen (toen nog bij ons werkzaam). Ooit had ik die nog wel eens op de Way-back-machine gezien, maar zelfs daar blijken sommige dingen toch ook weer te verdwijnen. Wat daar ook ontbreekt is de "echte" zoekmachine die we ruim 10 jaar geleden in Utrecht zijn begonnen om de full-text tijdschriften van Elsevier doorzoekbaar te maken. De eerste stap op weg naar ons huidige Omega, toen nog op basis van de Muscat zoekmachinesoftware. Ja de pagina met de links naar "alle" drie full-text bestanden waartoe we januari 1999 toegang hadden, is nog wel beschikbaar, maar de fraai vormgegeven (en voor sommige gebruikers daardoor onbegrijpelijke?) beginpagina van dit zoeksysteem vind je niet op de Way-back-machine. Jammer.


Tot ik me plotseling herinnerde dat ik voorjaar 2000 op de Online Conferentie een verhaal had gehouden over onze aanpak bij deze zoekmachine. Als toenmalig powerpointhater, had ik daarbij een presentatie in HTML gemaakt. En om ook voorbeelden te kunnen laten zien, had ik tevens een heleboel schermen van ons zoeksysteem gedownload, soms inclusief de resultaatschermen van enkele zoekacties. Al dat spul - een paar honderd files - bleek ik toch nog ergens op mijn PC te hebben staan.
Ter gelegenheid van (ruim?) 10 jaar Omega en zijn voorganger heb ik dat zaakje nu ook maar weer op internet gezet.



PS: Overigens wordt ons huidige Omega ook zorgvuldig buiten de Way-Back Machine gehouden. Daarom ook daarvan, ter herinnering, alleen een link naar de verwijspagina anno mei 2002 (pas over 2 jaar een jubileum), waarin naar "Omega-one" wordt gelinkt. Bij "Omega-hoeveel" zijn we intussen?


1 opmerking:

Martin zei

17. De huidige Omega versie. En volgend jaar minimaal 18 :-)