zondag 15 maart 2009

NGC4LIB - The next generation catalog

Afgelopen week werd ik geattendeerd op het bestaan van de mailing list NGC4LIB. Dat NGC staat voor Next Generation Catalog. Ik werd meteen overladen met mailtjes, maar ik kwam er net achter dat er gelukkig ook een RSS-versie beschikbaar is. Daardoor kan ik nu ook makkelijk linken naar een enkel bericht uit de lijst.


Gisteren mengde Tim Spalding van LibraryThing zich ook ineens in de discussie. Hij ergerde zich er nogal aan dat een soort "religieus" debat werd gevoerd in de 60 mailtjes van de afgelopen dag. Hoewel ik die stortvloed verbouwereerd aan me voorbij had laten gaan, kreeg ik uit de titels de indruk dat die er vooral om ging wat gebruikers van onze interfaces begrijpen. Maar kennelijk op een nogal abstract niveau.
Tim wilde de discussie weer even wat concretiseren door die naar een "real world" voorbeeld te verplaatsen.
Dat was in zijn geval de catalogus van de Boston Public Library. Zijn kritiek op (het interface van) die catalogus bevat nuttige gedachten voor iedereen die catalogi aan gebruikers wil aanpassen.

Geen opmerkingen: