zondag 25 februari 2007

Blijf bij met RSS (of Atom)

Hoe te voorkomen dat we, elke keer als iemand weer een nieuw berichtje op deze weblog zet, daar een mailtje over moeten rondsturen, zoals Edu afgelopen week deed?
Eén manier is natuurlijk dat we met zijn allen zorgen dat er elke dag wel iets gemeld wordt, zodat het net zo vanzelfsprekend wordt om even op de I&O-blog te kijken, als om je mail te checken. Maar ja, om elkaar nou met geleuter van het werk te houden ....

Gelukkig kent de software waarop deze blog draait tegenwoordig ook een automatische RSS-feed. Al gebruikt die dan niet één van de de officiële RSS-standaarden, maar het alternatief Atom-feed. Helemaal onderaan de pagina vind je daartoe een link "Subscribe to: Posts (Atom)". Als je daar (vanuit je browser) op klikt, krijg je gewoon weer de blog te zien, maar dan in een wat erg kale opmaak. Het is dan ook de bedoeling dat je het URL in een RSS-reader invoert ....
Of begin ik nu dingen te vertellen die iedereen toch al lang weet? ....
OK, als je niet precies weet hoe het werkt, lees dan even mijn verhaal over RSS uit IP.

Voor alle zekerheid hier dan nog wel een paar opmerkingen over RSS-readers, waarmee je feeds van weblogs en ook van allerlei nieuwsdiensten, en zelfs berichten over nieuwe aanbiedingen van schemerlampen op Marktplaats.nl automatisch binnen kunt halen. Voor de meeste van die RSS-readers maakt het gelukkig niet meer uit of een feed nou echte RSS is, of Atom zoals van deze blog.

Zelf heb ik op de PC's op mijn diverse werkplekken Feedreader geïnstalleerd. Eigenlijk is dat erg onlogisch want een op een lokale PC geïnstalleerde reader is natuurlijk alleen maar handig als je altijd maar op één vaste PC werkt. Maar zelf vind ik het handige, dat je daarmee ook oude berichten nog wat makkelijker ter beschikking houdt, dan bij een web-based reader.
Die soort heeft natuurlijk als voordeel dat je plaatsonafhankelijk, overal je feeds ter bechikking hebt. Uit die categorie heb ik zelf goede ervaringen met de twee meest populaire:

  • Bloglines: een pure feed-reader met basis-mogelijkheden om je feeds te organiseren in mappen en zo.
  • Netvibes: een soort mengsel van persoonlijke startpagina en feed-reader, met een uitgekiende manier om informatie van gigantische hoeveelheden feeds toch nog net overzichtelijk in een kleine ruimte te presenteren.
Wat minder tevreden (kwestie van smaak hoor) ben ik met:
  • Google-reader: nogal onoverzichtelijk, en on-goegelig weinig intuitief, maar je kunt je feeds daarmee wel meteen in je personalized Google Home page laten verschijnen.

1 opmerking:

Marina Muilwijk zei

Zelf gebruik ik Sage, een Firefox extension, om RSS feeds te lezen. Een sidebar in je browser, die je lekker altijd open kunt laten staan (mijn scherm is toch groot genoeg) om zo af en toe eens te kijken wat er nu weer voor nieuws is.